Koninklijk Mannenkoor Gruno Groningen

Lid van het Koninklijk Nederlands Zangersverbond - Vereniging Noord-Oost

Logo Koninklijk Mannenkoor Gruno Groningen

Dit artikel  van Gruno-lid Jaap Bierlaagh verscheen eerder in aangepaste vorm in de Fermate.

De inspiratie voor het  logo van Gruno is gehaald uit de vijf lijnen van het notenschrift. Het was voor mij meteen duidelijk dat het logo een open karakter moest hebben en daarvoor waren deze vijf lijnen de basis. De naam GRUNO bestaat daarom uit vijf lijnen: gebogen, kort en lang. De naam is grafisch gestileerd, met de U als een soort bokaal, waarin de Groninger vlag is verwerkt.

De Koninklijke Kroon is uiteraard ook mee gestileerd en bekroont onze naam. Letterlijk én figuurlijk.

Voor de naam "Fermate" is een kapitale open letter gekozen, die krachtig overkomt en aan duidelijkheid niets te wensen overlaat.

Het prachtige schilderij van de Groninger DE PLOEG lid Han Jansen, uit de serie Noorderbreedte, een "diezig" eindeloos Groninger landschap, geeft ook meteen de intentie (essentie?) weer van het begrip "FERMATE": een onbepaalde verlenging. Daarom is het dat Gruno zeer verheugd is met de toestemming voor gebruik, door Christian Jansen, zoon van de in 1994 overleden schilder.

De in 1931 in Kloosterburen geboren en in 1994 overleden Han Jansen was van beroep graficus en als kunstenaar autodidact. Hij was lid van het in 1918 opgericht Groningse kun­stenaarscollectief "De Ploeg". Hij maakte zeefdrukken, etsen, tekeningen, foto's, schil­derijen en beeldhouwwerken. Hij had een surrealistische en abstraherende stijl. Zijn favoriete onderwerpen waren het (bronfoto: www.hanjansen.com) Groninger landschap met zijn boerderijen en koeien en de Waddenzee. Eind jaren '60 kreeg hij landelijke bekendheid met zijn in strakke lijnen en felle kleuren uitgevoerde schilderijen van koeien.

In 1995 - een jaar na zijn dood - verscheen er een boek over zijn werk. Hierin rekent Henk van Os hem tot de pictogrammisten, ofwel tot de kunstenaars die met sterk vereenvoudigde tekens iets wezenlijks zichtbaar maken. In zijn werk reflecteerde Han Jansen op indringende wijze op zijn overweldigende natuurerva­ringen in het Groninger landschap. Zijn werk is regelmatig tentoongesteld en in het bezit van onder andere het museum Boijmans Van Beuningen (Rotterdam), Het Groninger Museum, het museum Princessehof (Leeuwarden) en het Singer museum (Laren).

Er zijn diverse boeken over hem geschreven. Han Jansen verzorgde de omslagen van de eerste tien jaargangen van het blad Noorderbreedte. Deze zijn allemaal te zien op www.noorderbreedte.nl. Nu siert zijn werk dus ook de FERMATE.