Koninklijk Mannenkoor Gruno Groningen

Lid van het Koninklijk Nederlands Zangersverbond - Vereniging Noord-Oost

Repetities

Hoe verloopt een gemiddelde repetitieavond?

Nadat de vrijwilligers van de "barcommissie" alles hebben klaargezet, stromen vanaf ongeveer 19:30 uur de leden binnen.

Er is koffie!

Om 19.55 uur luidt de bel: plaatsnemen alsjeblieft...

Om 20.00 uur begint de repetitie.

Het eerste kwartier is gevuld met "inzingen". Dat houdt in: jezelf en vooral je stem gereed maken voor de komende in te studeren muziekstukken.

De dirigent geeft alles duidelijk aan! En hij laat het hele koor, of alleen bepaalde stemgroepen daaruit (tenoren; baritons of bassen) de lastigste stukken oefenen terwijl de anderen luisteren en in stilte mee-oefenen (tekst en aanwijzingen volgen).

Iets over 21.00 uur begint de koffiepauze (circa 20 minuten). Er is opnieuw koffie voor wie dat wil, maar er is ook bier van de tap en er is fris (cola, sisi, tonic  enzovoorts).  voor zeer schappelijke prijzen.

Na de koffiepauze volgt het tweede deel van de repetitie, tot ongeveer 22.15 uur.

De avond eindigt met de trekking van de pauzeloterij (zie hieronder).

Wanneer de voorzitter of iemand anders iets heeft mede te delen, gebeurt dat in de regel vóór de trekking.

Voor iedereen naar huis gaat, moet er eerst worden afgerekend aan de bar. Dat gaat altijd vlot.

Voor wie wil, is er altijd een nazit aan de bar. De bar sluit vaak pas rond 23.15 uur.

Pauzeloterij

De pauzeloterij behoort tot een vast onderdeel van de avond. Een lot kost 50 Eurocent. Veel leden kopen er steevast twee of meer. Behalve dat er aardige kleine prijzen  te winnen zijn, levert de loterij jaarlijks een substantiële bijdrage aan de kas van het koor.

Leden die zelf een prijsje aanleveren (hetgeen regelmatig gebeurt) krijgen daarvoor een lot retour.